הליך מהפכני חדש לקבלת היתר: מורשה להיתר - מוסמך לתת היתר בניה ותעודת גמר במקום הרשות המקומית
הליך מהפכני חדש לקבלת היתר ותעודת גמר ע"י מורשה להיתר – במסגרת בקשה אשר הייתה עד כה בשיקול ועדת רישוי.
עד כה נהגו ועדות הרישוי בשרירותיות ובסחבת. לפיכך המדינה ניסתה לנסות לזרז את מתן היתרי הבניה ולמנוע שרירותיות באמצעות מספר תיקונים לחוק. אולם לדעתי תיקונים אלו לא סייעו. אולי אף החריפו את עניין זמני מתן ההיתר וכמות סירובי מתן ההיתר.
במקום לחקור את הנעשה בוועדות באמצעות להב 433 ו/או לפרק את הוועדות ולבנות את הכל מחדש. – במדינתנו הקטנה הכל נעשה כתלאי על תלאי. והנה התלאי החדש:
היתר באמצעות "מורשה להיתר".
להלן יובא דברי הסבר לתיקון החוק בעניין:
פרק כ"ב: רישוי באמצעות מורשה להיתר
הצעות חוק הממשלה – 1443, כ"ג באלול התשפ"א, 31.8.2021
דברי ההסבר לחוק בעניין מורשה להיתר:
מדינת ישראל מצויה בשיאו של משבר דיור כפי שבא לידי ביטוי במחירי הדיור אשר עלו ביותר מ-50% בעשור האחרון.
כדי לפתור את המשבר נדרשת הגדלה משמעותית של היצע יחידות הדיור. אחד החסמים המרכזיים להגדלת היצע יחידות הדיור הוא הליך הוצאת היתר הבנייה. (להלן – הליכי הרישוי), המהווה חוליה מקשרת בין התכנית המפורטת לבין תחילת הבנייה בשטח.
בשנים האחרונות קודמו כמה צעדים במטרה לקצר ולייעל את הליכי הרישוי.
בין הצעדים המרכזיים ניתן למנות את חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 101) התשע"ד – 2014. שבו נקצבו לרשויות הרישוי זמני תגובה בעבור כל אחד מהשלבים בהליך הרישוי.
הוקמה מערכת רישוי זמין אשר יצרה פלטפורמה אחודה ומקוונת לתהליך הרישוי.
הוסדרה פעילות מכוני בקרה שנועדו, בין השאר, לייעל את קבלת האישורים מגורמים מאשרים לעניין תכן הבנייה.
וכן נקבעו מסלולי רישוי שונים, הכוללים לוחות זמנים שונים. המשקפים את מורכבות הליך הרישוי ובהם מסלול פטור ומסלול מקוצר.
למרות זאת, הליכי הרישוי בישראל עודם ארוכים ביחס למצב הרצוי. ודורשים שיפור וטיוב שיביאו להפחתה בבירוקרטיה הכרוכה בהליך. ולקיצור משכי הזמן להוצאת היתרי בנייה.
לאחרונה פורסם דו"ח מבקר המדינה אשר מצביע על משכי הזמן להוצאת היתר: 319 ימים בהיתר בלא הקלות, ו-407 ימים בהיתר הכולל הקלות, כאשר זמנים אלה כוללים גם היתרים 'פשוטים' שאינם כוללים תוספת יחידות דיור. בפועל, הוצאת היתר הכולל בנייה חדשה למגורים מתארכת במקרים רבים לשנתיים ואף יותר.
התארכות הליכי הרישוי מטילה עומס בירוקרטי רב על היזמים והקבלנים. מגדילה את עלויות המימון ובכך מהווה גורם נוסף לעליית מחירי הדיור.
במציאות הנוכחית שבה קיים צורך הולך וגובר בהגדלת היצע הדיור בישראל. יש לקדם צעדים נוספים אשר יובילו לקיצור וייעול הליך הרישוי.
הסבר בעניין מורשה להיתר מאתר מנהל התכנון:
רקע:
במסגרת תיקון 134 לחוק התכנון והבניה (חוק ההסדרים 2021). נוסף מסלול רישוי חדש – הליך רישוי באמצעות מורשה להיתר.
ביום 23.10.2022 נכנסו לתוקף תקנות התכנון והבניה. (רישוי בניה), (תיקון מספר 4), התשפ"ב 2022. – הליך רישוי באמצעות מורשה להיתר.
מדובר במהלך מהפכני המהווה חלק משורה של צעדים בהם נקט המחוקק. במטרה לקצר ולייעל את תהליכי רישוי הבניה.
מורשה להיתר נכנס בנעלי רשות הרישוי החל מהגשת הבקשה להיתר ועד למתן תעודת גמר. כאשר שלב המידע מהווה נדבך מרכזי ביצירת וודאות לתהליך.
(ראו תקנות התכנון והבניה וכן חוק התכנון והבניה בעניין מורשה להיתר).
מורשה להיתר הינו אדריכל הרשום ב"פנקס המורשים להיתר" שעומד בכל התנאים כפי שהוגדרו בחוק.
מורשה להיתר מוסמך לטפל בבניינים שלפחות 80% משטחי הבניה בהם מיועדים למגורים
1. מבנים המטופלים על ידי מכון בקרה בבקרת התכן.
או
2. הקמה/ תוספת לבנייני מגורים עד 2 קומות ו-5 יח"ד.
הבקשות לא יכללו הקלה או שימוש חורג. לא יהיו מבנים לשימור. לא יהיו טעונות אישור של מוסד תכנון שאינו רשות רישוי.
נדרשת הסכמתם של כלל הבעלים מראש.
_________________________________
להמחשה כיצד לעיתים מתקבלות החלטות ב-ועדה מקומית תל אביב ניתן להתרשם בקישור הבא: ועדה מקומית תל אביב.
עורך דין אברהם זאדה הרפז מייצג בועדת ערר מחוזית לתכנון ובניה, עתירה מנהלית, וכן ערעורים לבית המשפט העליון. עורך הדין הנו עורך דין מקרקעין ותכנון ובניה בעל ידע מקיף במקרקעין ובתהליכי תכנון ובניה ועתירות מנהליות בתחום התכנון והבניה.
בדברי הצעת החוק בוצעו עדכונים מסויימים להתאמת הטקסט למרשתת.